Syysretki 2023 Turkuun

02.10.2023

Syksyn 2023 syysretki Turkuun

Syysretki ilman syksyistä säätä ei olisi oikeastaan yhtään mitään. Aamulla la. 2.9.2023 ajoissa jo ennen sovittua klo 9 olimme me kaikki reippaat mukaan lähtijät valmiina venäläisellä. Lähdimme saman tien hieman etuajassa, minkä takia piti pysähtyä tankkaamaan heti Pikkalan ABC:lle. Siitä Inkoon ja Mustion kautta suunnitelman mukaan Salon torille kahville.

Aluksi oli ollut vain kostean harmaata, matkalla sateli silloin tällöin, mutta perillä Salossa jo satoi ja toriteltan suojissa saatiin ihailla kunnon syyssadetta. Kännykän sadetutkan mukaan sadealue siirtyy hiljalleen länteen. Toriteltassa odottelimme sitten yli tunnin, Sade lakkasi, me silti vain odottelimme. Aikamme odotettuamme lähdimme rauhallisesti ajamaan samaan suuntaan. Kiirehtimällä olisimme vain saaneet saman sadepilven kiinni, taktiikka onnistui, emme kastuneet.

Alkuperäinen suunnitelma Tidö Slottet ja Västerås kariutui osanottajapulaan,

joten vaihdoimme lennossa Ruotsin Suomen Turkuun.

Turussa sitten majapaikkaamme, hostelliimme, laivaan s/s Bore (https://www.hostelbore.fi/). Jallu onneksi huomasi oikean pistotien laivalle, kun Petteri johdatti ryhmän laivan viereen, mutta aidan väärälle puolelle. Laivalla olimme ajoissa, paljon ennen avainten saamista, niin ajovarusteet vain käytävän naulakkoon kuivumaan, siviilit päälle ja tavarat lukon taakse. Laiva on asiallinen ja edullinen majapaikka.

Siitä sitten viereiseen Forum Marinumiin, joka on huikean iso kokonaisuus käsittäen kaksi rakennusta ja viisi laivaa (https://www.forum-marinum.fi/fi/). Laivoista parkki Sigyn oli kiinni, mutta ne muut neljä kyllä koluttiin kahden päivän aikana läpi.

Meille oli pöytä varattuna läheisessä ravintola RantaKertussa. Itse varaus oli vähän myöhemmin iltapäiväksi, mutta kun nälkä jo kurni, niin menimme sinne etukäteen.
Tilaa oli ja talon Jalluposket maistuivat.

Kun sieltä lopulta selvittiin, niin laivalle ja siirtämään tavarat sieltä lukon takaa ja naulakosta hyttiin. Laivalla on aamiaisravintola, mutta ei iltaravintolaa, joten ei kun kaupungille.

Matkalla pysähdyimme hieman huilaamaan Bar Varvintoriin. Täällä Camilla muisti joskus olleensa tanssimassa ravintola Vaakahuoneessa, mikä kuin sattumalta ei ollutkaan kaukana. Se on samalla puolella Aurajokea vain kävelymatkan päässä. Matkalla sinne pysähdyimme moikkaamaan paroni Jarno Saarista patsaallaan.

Ravintola Vaakahuone oli kesäravintola. Sen kesäkauden 2023 viimeinen aukioloilta sattumalta oli tämä meidän vierailuiltamme la. 2.9. Kesäkauden päättäjäisten kunniaksi paikalla oli soittamassa Matti Inkisen lahja Suomen musiikkielämään: SIG (mm. Älä sinä huoli ja Tiina menee naimisiin), minkä seurauksena paikka oli piukeana asiakkaita.

Erikoisuutena ravintolan koko alkoholivarasto koetettiin myydä talven alta pois. Henkilökunnan tarkoitus oli saada aivan kaikki myytyä, mm. perinteinen lagerolut loppui kesken. Ja se taas ei ollut meidän syy/ansio. Siinä tungoksessa ja hulinassa ei kukaan saanut tanssia. Hauskaa meillä silti oli. Sopivan ajoissa takaisin laivaan ja yöpuulle.

Laivan aamiainen oli joskaan ei nyt ihan mannermainen, niin riittävän runsas ja monipuolinen. Tässä vaiheessa maksoimme yön laivassa. Koska s/s Bore itsessään on yksi Forum Marinumin laivakohteista, niin aloitimme päivän siitä. Sitten miinalaiva Keihässalmi, tykkivene Karjala ja lopulta fregatti Suomen Joutsen.

Laivoilta kahville ja seuraavaan aktivitettiin Turun Linnaan (https://www.turku.fi/turunlinna)! Hostelli Bore on hienosti lähellä näitä kohteita, kävellen pääsee hyvin. Kun oppaan perässä kävelimme sen runsaan tunnin lenkin linnan käytäviä ja portaita, niin tiesi kaksi päivää kolunneensa eri museoita. Onneksi linnan pihalla auringon paisteessa sai istahtaa kahvilla.

Yhden oikuttelevan latauksensäätimen takia kotiuduimme kahdessa erässä, lopulta kaikki kuitenkin ajoissa illalla kotona. Holgerin ja Camillan kanssa pidimme päivän ruoka- ja ajotauon Lohjan ABC:llä. Sieltä sitten kotiin.

Lauantaina aamupäivällä satoi joskus jopa reippaasti, mutta Salon jälkeen sää oli joko kostean harmaa tai illan ja sunnuntain kirkas ja kaunis alkusyksyn normisää.

HeSarin 4.9.2023 mukaan Ruotsissa, juuri Västeråsissa rankkasateet ovat saaneet kaupungin läpi virtaavan Svartå -joen tulvimaan niin, että junaliikenne oli keskeytetty ja kun joen pinta alkoi laskea niin siellä pelättiin sortumavaaraa.
Hyvä kun pysyttiin turvallisesti kotimaassa.

Kerhon vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa mainitaan kesäretki kesäkuun toisena viikonloppuna ja syysretki syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Joka vuosi! Siksi niiden ei pitäisikään olla yllätys, vaan ajan voi varata omaan kalenteriin jo etukäteen, ilmoittautuu sitten kun asiaa tiedustellaan.
Mutta yllätyksiä nämä retket eivät ole!

Ruotsin retken peruuntumisen jälkeen melko nopeasti rakennettu Turun retki oli onnistunut, edes sää ei haitannut, palvelut toimivat ja ohjelma oli mielenkiintoinen, jopa runsas, sillä paljon jäi ensi kertaan. Turku, me tapaamme vielä!

Iso kiitos onnistuneesta kauden 2023 syysretkestä aktiivisille mukana olleille Camillalle, Ullalle (kuvat), Holgerille, Jallulle ja Petterille!