Syysretki 2022 Vääksyyn ja Lahteen

07.09.2022

MC Porkkalan syksyn 2022 syysretki Vääksyyn ja Lahteen .

Lauantaina 3.9. päivä valkeni kirkkaana ja kauniina mutta kylmänä, lämpötila oli vain +4 C! Aamulla klo 9.00 mennessä Venäläiselle kentällä sovitusti kokoontuivat kaikki retkelle etukäteen ilmoittautuneet, yksi lady, kuusi miestä ja seitsemän moottoripyörää, kahdeksas mies ja pyörä liittyi letkaan Veikkolassa.

Moottoripyörillä kun mennään, niin mennään mutkan kautta! Vääksyyn pääsisi Kirkkonummelta suoraan pääteitä. Meillehän se ei kelvannut, vaan Jami teki meille upean reitin läpi kauniitten maalaismaisemien, peltojen, mäkien ja niitten mutkien.

Tosin yhdellä paikallistiellä oli pitkä, usean kilometrin osuus, josta asfaltti oli kuorittu pois tarkoituksena olletikin tehdä tiepohja uudestaan ennen uutta asfalttia. Se pitkä ja paksu soramatto oli raskas ajaa varsinkin meille custom -kuskeille. Onneksi kaikki meni hyvin, kuraisina tosin. Pariin otteeseen taivas tiputti vettä, vaan kun taivas edessä oli kirkas, niin jatkettiin ajamista eikä pysähdytty pukemaan sadevaatteita.

Aikaa menomatkaan oli varattu neljä tuntia, kaikkea sitä ei tarvittu, vaikka pidimme matkalla reilun kahvitauon. Vääksyn Päijännetalolle tulimme hieman etuajassa, muta oppaamme Nina Lehtovirta oli jo odottamassa. Hänen opastuksella saimme kuulla tapahtumia ja tarinoita Vääksyn kanavan varrelta ja vaiheista 1400-luvulta 2020-luvulle asti. Mielenkiintoista.

Vääksystä sitten Lahden keskustan Kauppahotelli Grand´iin. Aikataulussa kun oltiin, niin nosto-ovi hotellin parkkihalliin aukesi meille kuin taikaiskusta ja saimme ajaa pyörät suoraan suojaan säältä ja uteliailta. Hallista hissillä respaan, sieltä avaimet huoneisiin, suihkuun ja kokoontuminen ala-aulassa ja n. 600 metrin kävely Gastro Pub Myllyyn, jossa jo varattu pöytä meitä odotti. Tutkiva iskuryhmämme oli kaksi viikkoa aiemmin käynyt paikalla koesyömässä ruoat – hyviä olivat silloin ja nyt.

Koska ilta oli vielä nuori, niin saamiemme suositusten mukaisesti menimme sieltä iltaa istumaan ravintola Lokkiin Vesijärven rannalle. Siellä vierähti ilta mukavasti, mutta järjen ääntä kuunnellen lähdimme ajoissa kohti hotellia. Matkalla pari meistä halusi vielä pikkuisen iltamättöä. Siihen paikkaan tuli itseään kovin kauniina pitävä tatuoitu nainen, joka yritti hämmentää tilannetta ja seuruetta. Kuitenkin järkähtämätön MC Porkkala marssi yhtenä ryhmänä hotellille.

Sunnuntain aamu oli kiireetön. Maittavan aamiaisen jälkeen oli huoneiden luovuus vasta klo 12 kun seuraava tapaaminen Moottoripyörämuseolla oli sovittu klo: 12.30. Siirtymä oli lyhyt, 10-15 minuuttia. Saimme pari vesipisaraa matkalla Moottoripyörämuseolle, jossa itse Riku Roudon piti meitä odottaa. Mutta, joku sekaannus, joten he olivat odottaneet meitä jo lauantaina, vaikka opastus oli tilattu sunnuntaille. Taisi olla rouva Routo, joka paikkasi tilannetta parhaansa mukaan, mutta show jäi kokematta. Sinänsä mielenkiintoinen museo, suosittelen. Sieltä saa mm. isoja hampurilaisia.

Lopulta kohti kotia, mutta ensin tankattiin. Aikoihin ensimmäinen kerta, kun 95E -bensiini maksoi alle kaksi euroa, 1,978 €/litra! Joka tankki täytettiin. Siitä sitten tankit täynnä letkassa vanhaa Lahden tietä ja Kehä III:sta kotiin.

Jälleen yksi onnistunut ja mukava reissu mukavassa porukassa!

Suuri kiitos kaikille mukana olleille!